2024-10 Realizing the full potential of the creative economy in Uzbekistan

2024-10 Realizing the full potential of the creative economy in Uzbekistan   

Authors: Akhtem Useinov, Komiljon Karimov, Bekzod Zakirov

KEY MESSAGE 
• Developing an effective policy strategy and planning to support the creative economy requires a sound analysis of the systematic understanding of the creative economy's structure and value chain.
• Currently, the creative industry accounts for 1.46 percent of the GDP in Uzbekistan. By 2030, the Government of Uzbekistan targets it for 5 percent.
• The creative industries can benefit from policies targeted at closing the skills gap through educational programs that meet the needs of digital demand.
• To support the digital transformation of the creative economy, Uzbekistan needs literacy programs on technology, tech-nology subsidies and innovation incentives to be competitive in a dynamic market.
• Standardized classification of creative in-dustries (national – international classifi-cations) would provide more accurate in-formation about the sector.

Read full policy brief 

 

Recommended citation

Useinov, A., Karimov, K. and Zakirov, B. (2024). Realizing the full potential of the creative economy in Uzbekistan. CPRO Policy Brief 2024-10. Available from: https://cpro.wiut.uz/cpro-policy-brief-2024-10

 

2024-10 O ‘zbekistonda ijodiy iqtisodiyotining barcha imkoniyatlarini ro ‘yobga chiqarish

Mualliflar: Ahtem Useinov, Komiljon Karimov, Bekzod Zokirov

ASOSIY XABAR

  • Ijodiy iqtisodiyotni qo ‘llab-quvvatlash bo ‘yicha samarali siyosat strategiyasini ishlab chiqish va rejalashtirish ijodiy iqtisodiyotning tuzilishi va qiymat zanjirini tizimli tushunishni puxta tahlil qilishni talab qiladi.
  • Ayni paytda O ‘zbekistonda yalpi ichki mahsulotning 1,46 foizi ijodkorlik sohasiga to ‘g ‘ri keladi. O ‘zbekiston hukumati 2030-yilga borib uni 5 foizga oshirishni maqsad qilgan.
  • Ijodiy sohalar raqamli talab ehtiyojlarini qondiradigan ta'lim dasturlari orqali malakalar bo'shlig'ini yopishga qaratilgan siyosatdan foyda olishlari mumkin.
  • Ijodiy iqtisodiyotning raqamli transformatsiyasini qo ‘llab-quvvatlash uchun O ‘zbekiston dinamik bozorda raqobatbardosh bo ‘lish uchun texnologiya, texnologik subsidiyalar va innovatsiyalarni rag ‘batlantirish bo‘yicha savodxonlik dasturlariga muhtoj.
  • Ijodiy sohalarning standartlashtirilgan tasnifi (milliy - xalqaro tasniflar) tarmoq haqida aniqroq ma'lumot beradi.

 

2024-10 Реализация полного потенциала креативной экономики в Узбекистане

Авторы: Ахтем Усеинов, Комилжон Каримов, Бекзод Закиров

КЛЮЧЕВОЕ СООБЩЕНИЕ

  • Разработка эффективной стратегии политики и планирование поддержки креативной экономики требуют основательного анализа системного понимания структуры креативной экономики и цепочки создания стоимости.
  • В настоящее время креативная индустрия составляет 1,46 процента ВВП Узбекистана. К 2030 году правительство Узбекистана планирует довести ее до 5 процентов.
  • Творческие индустрии могут выиграть от политики, направленной на устранение разрыва в навыках с помощью образовательных программ, которые отвечают потребностям цифрового спроса.
  • Для поддержки цифровой трансформации креативной экономики Узбекистану необходимы программы повышения грамотности в области технологий, субсидии на технологии и стимулы для инноваций, чтобы быть конкурентоспособным на динамичном рынке.
  • Стандартизированная классификация креативных индустрий (национальные – международные классификации) предоставит более точную информацию о секторе.

Westminster International University in Tashkent, 12 Istiqbol street, Tashkent 100047

  • Email:cpro@wiut.uz
  • Phone:+998 71 238 74 48

Follow us

Instagram
Facebook
You Tube